Vasútmodellező gyermek szakkör
A kezdetek... | A szakkör célja, lehetőségek | Foglalkozás tematika |
A kezdetek...
Vasútmodellező gyermekszakkörünk a Láng Művelődési Központban 1992-ben alakult, 8 gyermekkel. Öt év múlva, az akkora felcseperedett fiatalokkal és időközben csatlakozott felnőttekkel, közel 30 főre gyarapodott az érdeklődők tábora.
1997-ben a vasútmodellező szakkör már felnőtt tagjai alapították meg az Egyesületet, amely onnantól kezdve foglalkozik a gyermekszakkör fenntartásával és műlödtetésével.
Az eltelt évek alatt sok gyermek fordult meg szakkörünkben, többen közülük még felnőttként is e hobbival foglalkoznak.
Az elmúlt években több változás történt, ma már más helyen vannak a foglalkozások.
A szakkör célja, lehetőségek
A szakkör célja a 10-16 éves gyermekekkel megismertetni a professzionális vasútmodellezés elméletét és gyakorlatát, amely otthoni körülmények között nehezen sajátítható el. A szakkör jó lehetőség azok számára is, akinek otthon nincsen lehetőségük terepasztalt készíteni.
A különböző méretű vasútmodellek terepasztalon mutatnak a legszebben, azaz a saját környezetükben. A vasútmodellezés életreszóló hobbi lehet, ehhez nagy mértékben szükséges, hogy az egyén a korával együtt fejlődő elvárásainak megfelelőt tudjon alkotni később is. Ez elszigetelten, tisztán szakirodalom útján a legritkább esetben valósítható meg. Az igazi modellező megfigyel, kutat, tanulmányoz majd valós objektumot kicsinyít, pontos méretekkel, majd a lehetőségeit mérlegelve készít kedvenc kisvasútjának terepet és pályát.
A vasútmodellezés fejleszti a térlátást, a kézügyességet, valamint számtalan szakmai ismeret sajátítható el. A közös alkotás bensőségesebb hangulatot teremt, életreszóló barátságok születhetnek, emellett a közösségnek nevelő hatása is van.
A gyermekek a szakköri foglalkozások alkalmával fokozatos ismerik meg a vasút és vasútmodellezés szükséges alapjait, majd gyakorolják a terepasztal építés különböző fázisait.
Az ismeretek átadása folyamatos, egyrészt a gyermekek érdeklődéséhez és fejlődéséhez igazodik, másrészt az éppen végzett munkafázisokkal összhangban történik.
Foglalkozás tematika
Asztalosipari ismeretek
- gyakorlati alapon (az iskolai technika órához hasonlóan),
- terepasztal vázak, tartószerkezetek elkészítésében felügyelet melletti részvétel, munkavégzés,
- felügyelet mellett kéziszerszámokkal, illetve kisgépekkel munkavégzés
Mechanikai ismeretek
- finommechanikai ismeretek,
- forgácsolás, fémmegmunkálás
Elektrotechnikai ismeretek
- elméleti és gyakorlati alapon (nagyon leegyszerűsített formában),
- alapvető áramköri kapcsolások, áramköri elemek megismerése (részben általános iskola 7-8. osztályos tananyaggal azonos),
- vasútmodellezésben elforduló áramköri kapcsolások megismerése, készítése (csak gyengeáramú részek)
Vasútépítési ismeretek
- vasúti pálya, műtárgyak megismerése, jellemzőik,
- vasúttal kapcsolatos épületek, funkcióik megismerése
Vasúti ismeretek
- vasúttörténet a hőskortól napjainkig, korszakok
- alapvető vasútgépészeti ismeretek (nagyon leegyszerűsített formában), fogalmak, technikai megoldások
- a vasútforgalmi ismeretek (egyszerűsített formában), fogalmak, jelzési- és forgalmi utasítás
Vasútmodellezési ismeretek
- a vasútmodellezés története, fejlődése,
- méretarányok-építési nagyságok,
- gyártók, gyártmányok, piac-ismeret,
- modellek szerkezeti megoldásai, szervizelés,
- az analóg vasútmodellezés rendszerei, jellemzői, megoldásai,
- egyenáramú analóg modellvasút vezérlési megoldások,
- a digitális vasútmodellezés rendszerei, jellemzői, megoldásai, alapszintű programozás,
- DCC digitális modellvasút vezérlési megoldások